Tháng Sáu 7, 2023
Cambridge IELTS 16 Test 3 Reading Passage 3 là một bài tập không quá khó nhưng vẫn đủ thử thách để luyện tập cho phần thi IELTS Reading. Để cùng vận dụng hết những từ vựng mà bài có thì hãy cùng ISE giải đề và phân tích đáp án nhé!
MỤC LỤC NỘI DUNG
Cambridge IELTS là một bộ sách được xuất bản bởi Cambridge với mục đích luyện đề thi IELTS và được ra mắt vào tháng 5 hàng năm.
Các đề từ Cambridge IELTS nhìn chung bám khá sát với đề thi thực tế và đã được thí sinh trên toàn thế giới thêm vào danh sách các bộ đề luyện thi IELTS uy tín.
Nội dung sách bao gồm các phần thi của cả 4 kỹ năng trong bài thi IELTS Academic bao gồm: Reading, Listening, Speaking và Writing.
Bài đọc Cambridge IELTS 16 Test 3 Reading Passage 3 có tên là “Plant ‘Thermometer’ triggers spring time growth by measuring night-time hear.” Bài viết cho thấy một nhóm nghiên cứu tại đại học Cambridge cho thấy trong thực vật có một sắc tố có thể cảm nhận nhiệt độ bên ngoài để kích thích cây phát triển theo thời tiết. Các nhà khoa học cho rằng khám phá này có thể mang lại rất nhiều lợi ích.
Phần Passage 3 sẽ bao gồm 14 câu hỏi từ câu 27 đến 40 của phần Reading Test 2.
2. Bài đọc và đề bài Cambridge IELTS 16 Test 3 Reading Passage 2
You should spend about 20 minutes on Questions 27—40, which are based on Reading Passage 3 below.
Plant ‘thermometer’ triggers springtime growth by measuring night-time heat
A photoreceptor molecule in plant cells has been found to have a second job as a thermometer after dark — allowing plants to read seasonal temperature changes. Scientists say the discovery could help breed crops that are more resilient to the temperatures expected to result from climate change
A. An international team of scientists led by the University of Cambridge has discovered that the ‘thermometer’ molecule in plants enables them to develop according to seasonal temperature changes. Researchers have revealed that molecules called phytochromes — used by plants to detect light during the day — actually change their function in darkness to become cellular temperature gauges that measure the heat of the night.
The new findings, published in the journal Science, show that phytochromes control genetic switches in response to temperature as well as light to dictate plant development.
B. At night, these molecules change states, and the pace at which they change is ‘directly proportional to temperature’, say scientists, who compare phytochromes to mercury in a thermometer. The warmer it is, the faster the molecular change – stimulating plant
C. Farmers and gardeners have known for hundreds of years how responsive plants are to temperature: warm winters cause many trees and flowers to bud early, something humans have long used to predict weather and harvest times for the coming The latest research pinpoints for the first time a molecular mechanism in plants that reacts to temperature – often triggering the buds of spring we long to see at the end of winter.
D. With weather and temperatures set to become ever more unpredictable due to climate change, researchers say the discovery that this light-sensing molecule also functions as the internal thermometer in plant cells could help us breed tougher ‘It is estimated that agricultural yields will need to double by 2050, but climate change is a major threat to achieving this. Key crops such as wheat and rice are sensitive to high temperatures. Thermal stress reduces crop yields by around 10% for every one degree increase in temperature,’ says lead researcher Dr Philip Wigge from Cambridge ’s Sainsbury Laboratory. ‘Discovering the molecules that allow plants to sense temperature has the potential to accelerate the breeding of crops resilient to thermal stress and climate change.’
E. In their active state, phytochrome molecules bind themselves to DNA to restrict plant During the day, sunlight activates the molecules, slowing down growth. If a plant finds itself in shade, phytochromes are quickly inactivated — enabling it to grow faster to find sunlight again. This is how plants compete to escape each other’s shade. ‘Light-driven changes to phytochrome activity occur very fast, in less than a second,’ says Wigge.
At night, however, it’s a different story. Instead of a rapid deactivation following sundown, the molecules gradually change from their active to inactive state. This is called ‘dark reversion’. ‘Just as mercury rises in a thermometer, the rate at which phytochromes revert to their inactive state during the night is a direct measure of temperature,’ says Wigge.
F. ‘The lower the temperature, the slower the rate at which phytochromes revert to inactivity, so the molecules spend more time in their active, growth-suppressing This is why plants are slower to grow in winter. Warm temperatures accelerate dark reversion, so that phytochromes rapidly reach an inactive state and detach themselves from the plant’s DNA— allowing genes to be expressed and plant growth to resume.’ Wigge believes phytochrome thermo-sensing evolved at a later stage, and co-opted the biological network already used for light-based growth during the downtime of night.
G. Some plants mainly use day length as an indicator of the Other species, such as daffodils, have considerable temperature sensitivity, and can flower months in advance during a warm winter. In fact, the discovery of the dual role of phytochromes provides the science behind a well-known rhyme long used to predict the coming season: oak before ash we’ll have a splash, ash before oak we’re in for a soak.”
Wigge explains: ‘Oak trees rely much more on temperature, likely using phytochromes as thermometers to dictate development, whereas ash trees rely on measuring day length to determine their seasonal timing. A warmer spring, and consequently a higher likeliness of a hot summer, will result in oak leafing before ash. A cold spring will see the opposite. As the British know only too well, a colder summer is likely to be a rain-soaked one.’
H. The new findings are the culmination of twelve years of research involving scientists from Germany, Argentina and the US, as well as the Cambridge The work was done in a model system, using a mustard plant called Arabidopsis, but Wigge says the phytochrome genes necessary for temperature sensing are found in crop plants as well. ‘Recent advances in plant genetics now mean that scientists are able to rapidly identify the genes controlling these processes in crop plants, and even alter their activity using precise molecular “scalpels”,’ adds Wigge. ‘Cambridge is uniquely well-positioned to do this kind of research as we have outstanding collaborators nearby who work on more applied aspects of plant biology, and can help us transfer this new knowledge into the field.’
Do the following statements agree with the information given in Reading Passage 3?
In boxes 27—32 on your answer sheet, write
TRUE if the statement agrees with the information
FALSE if the statement contradicts the information
NOT GIVEN if there is no information on this
27. The Cambridge scientists’ discovery of the ’thermometer molecule’ caused surprise among other
28. The target for agricultural production by 2050 could be
29. Wheat and rice suffer from a rise in
30. It may be possible to develop crops that require less water.
31. Plants grow faster in sunlight than in
32. Phytochromes change their state at the same speed day and
Questions 33—37
Reading Passage 3 has eight sections, A—H. Which section contains the following information?
Write the correct letter, A—H, in boxes 33—37 on your answer sheet.
33. mention of specialists who can make use of the research findings
34. a reference to a potential benefit of the research findings
35. scientific support for a traditional saying
36. a reference to people traditionally making plans based on plant behaviour
37. a reference to where the research has been reported
Complete the sentences below.
Choose NO MORE THAN TWO WORDS from the passage for each answer. Write your answers in boxes 38—40 on your answer sheet.
38. Daffodils are likely to flower early in response to………………………………
39. If ash trees come into leaf before oak trees, the weather in …………………… will probably be
40. The research was carried out using a particular species of ………………………
Trong phần câu 27 – 32, bài thi yêu cầu thí sinh cần hiểu được đại ý trong các câu hỏi để đưa ra được lựa chọn đúng, thí sinh cần nắm rõ keywords và paraphrase của nó trong bài cũng như đại ý của các phần câu hỏi đặt ra.
[table “” not found /]
Trong phần câu 33 – 37, bài thi yêu cầu thí sinh cần hiểu được đoạn tóm tắt, và đặc biệt phải nắm được từ đồng nghĩa và paraphrase để có thể lựa chọn từ phù hợp cho chỗ trống.
Câu hỏi + dịch nghĩa Vị trí Đáp án + Giải thích
33. mention of specialists who can make use of the research findings
Dịch nghĩa:
Nhắc đến việc các chuyên gia có thể tận dụng các khám phá mới trong nghiên cứu vừa rồi
‘Recent advances in plant genetics now mean that scientists are able to rapidly identify the genes controlling these processes in crop plants, and even alter their activity using precise molecular “scalpels”,’
Đáp án: H
Keywords: able to identify genes, alter their activity
Giải thích:
Đoạn H nêu ra những lợi ích mà các nhà khoa học có thể ứng dụng các khám phá trong nghiên cứu.
34. a reference to a potential benefit of the research findings
Dịch nghĩa:
Nhắc đến 1 lợi ích tiềm năng của các khám phá trong nghiên cứu vưa rồi.
researchers say the discovery that this light-sensing molecule also functions as the internal thermometer in plant cells could help us breed tougher crops. Đáp án: D
Keywords: help us breed tougher crops
Giải thích:
Ở đoạn D, các nhà koa học cho biết việc tìm ra loại sắc tố này có thể giúp con người tạo nên giống mùa vụ khỏe mạnh hơn.
35. scientific support for a traditional saying
Dịch nghĩa:
Bằng chứng khoa học cho một câu ca dao tục ngữ.
In fact, the discovery of the dual role of phytochromes provides the science behind a well-known rhyme long used to predict the coming season: oak before ash we’ll have a splash, ash before oak we’re in for a soak.” Đáp án: G
Keywords: science behind a well-known rhyme
Giải thích:
Ở đoạn G, việc tìm ra sắc tố thực vật đã làm bằng chứng khoa học cho một câu vè xưa để dự đoán về thời tiết: Cây sồi và cây tro
36. a reference to people traditionally making plans based on plant behaviour
Dịch nghĩa:
Nhắc đến việc người xưa đã lập kế hoạch dừa trên hoạt động của cây cối.
Farmers and gardeners have known for hundreds of years how responsive plants are to temperature: warm winters cause many trees and flowers to bud early, something humans have long used to predict weather and harvest times for the coming year. Đáp án: C
Keywords: for hundreds of years.
Giải thích:
Trong đoạn C này, những nông nhân và người làm vườn đã biết về việc cây cối phản ứng với thời tiết ra sao từ hàng trăng năm trước.
37. a reference to where the research has been reported
Dịch nghĩa:
Nhắc đến nơi mà nghiên cứu đã được báo cáo lại.
The new findings, published in the journal Science, show that phytochromes control genetic switches in response to temperature as well as light to dictate plant development. Đáp án: A
Keywords: where … reported = published in the journal
Giải thích:
Đoạn A cho ta biết nghiên cứu này đã được đăng trên tạp chí Khoa Học.
Trong phần câu 38 – 40, bài thi yêu cầu thí sinh cần hiểu được ý kiến của tác giả thông qua paraphrase, và các điểm chính được nhắc đến trong bài, tránh tự suy luận theo hướng của riêng mình.
Câu hỏi + dịch nghĩa Vị trí Đáp án + Giải thích
38. Daffodils are likely to flower early in response to..................... weather
Dịch nghĩa:
Hoa thủy tiên có khả năng nở hoa sớm khi gặp phải thời tiết ……………
Other species, such as daffodils, have considerable temperature sensitivity, and can flower months in advance during a warm winter. Đáp án: warm (winter)
Keywords: flower
Giải thích:
Hoa thủy tiên sẽ nở hoa sớm trong mùa đông ấm. => nhanh nở hoa trong thời tiết ấm
39. If ash trees come into leaf before oak trees, the weather in ........................ will probably be wet.
Dịch nghĩa:
Nếu cây tro ra lá trước cây sồi, thời tiết vào………….sẽ có thể ẩm ướt hơn.
A warmer spring, and consequently a higher likeliness of a hot summer, will result in oak leafing before ash. A cold spring will see the opposite. As the British know only too well, a colder summer is likely to be a rain-soaked one.’ Đáp án: summer
Keywords: wet = rain-soaked
Giải thích:
Trong bài vè, tiến sĩ Wigge cho biết người Anh hiểu rất rõ, nếu cây tro ra lá trước cây sồi, thì mùa hè sẽ có nhiều mưa hơn.
40. The research was carried out using a particular species of ………………………
Dịch nghĩa:
Cuộc nghiên cứu đã tiến hành sử dụng một loại…………….cụ thể
The work was done in a model system, using a mustard plant called Arabidopsis, but Wigge says the phytochrome genes necessary for temperature sensing are found in crop plants as well. Đáp án: mustard (plant)
Keywords: using, arabidopsis
Giải thích:
Trong đoạn này, tác giả cho biết thí nghiệm được thực hiện trên loại hạt cải, cụ thể là Arabidopsis.
Vậy là chúng ta đã cùng nhau đi qua những câu hỏi tuy không quá khó nhưng cũng có thể dễ dàng đánh lừa thí sinh. Bài đọc này được ISE đánh giá là vừa sức với các bạn thi IELTS do chủ đề không quá hàn lâm và từ vựng cũng không quá cao cấp. Vì vậy, việc đạt được điểm tối đa ở bài đọc Cambridge IELTS 16 Test 3 Reading Passage 3 là hoàn toàn có thể nếu bạn có một chiến thuật làm bài hợp lý. Các thí sinh cũng có thể mua sách Cambridge IELTS 16 để tham khảo và tự thực hành các bài tại nhà nhé.
Bạn có thể liên hệ ISE để đăng ký tư vấn lộ trình học IELTS phù hợp tại:
Chi nhánh 1: 02 Nguyễn Huy Lượng, Phường 14, Quận Bình Thạnh, TP.HCM
Chi nhánh 2: 393 Điện Biên Phủ, Phường 4, Quận 3, TP.HCM
Chi Nhánh 3: 15 Hoàng Trọng Mậu, Phường Tân Hưng, quận 7, TP.HCM
Hotline:
(+84) 898 898 646
Facebook: facebook.com/iseistudyenglish
Tháng Mười Một 17, 2023
Lệ phí thi IELTS tại BC & IDP mới nhất năm 2023 có lẽ là điều mà tất cả các thí sinh đang có dự định tham gia cuộc thi IELTS. Hãy cùng ISE – I Study English tìm hiểu về kỳ thi IELTS này, đặc biệt là về Địa điểm, Lệ phí thi, và Thời […]
Tháng Mười Một 6, 2023
Cambridge IELTS 18 Test 4 Reading Passage 3 là một bài tập không quá khó nhưng vẫn đủ thử thách để luyện tập cho phần thi IELTS Reading. Để cùng vận dụng hết những từ vựng mà bài có thì hãy cùng ISE giải đề và phân tích đáp án nhé! 1. Phần thi là […]
Tháng Mười Một 6, 2023
Cambridge IELTS 18 Test 4 Reading Passage 2 là một bài tập không quá khó nhưng vẫn đủ thử thách để luyện tập cho phần thi IELTS Reading. Để cùng vận dụng hết những từ vựng mà bài có thì hãy cùng ISE giải đề và phân tích đáp án nhé! 1. Phần thi là […]
Tháng Mười Một 6, 2023
Cambridge IELTS 18 Test 4 Reading Passage 1 là một bài tập không quá khó nhưng vẫn đủ thử thách để luyện tập cho phần thi IELTS Reading. Để cùng vận dụng hết những từ vựng mà bài có thì hãy cùng ISE giải đề và phân tích đáp án nhé! 1. Phần thi là […]